moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
PROBLEMY REWITALIZACJI W ROZWOJU LOKALNYM I REGIONALNYM (FAKULTET)
PROBLEMY REWITALIZACJI W ROZWOJU LOKALNYM I REGIONALNYM (FAKULTET)

Typ zajęć: wykład
Osoby prowadzące: dr hab. Sebastian Bernat
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 2
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin kontaktowych 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanieprezentacji 15
Studiowanie literatury 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla zajęć 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Fakultet dotyczy rewitalizacji rozumianej jako proces przemian przestrzennych, społecznych i ekonomicznych w zdegradowanych częściach miast, przyczyniający się do poprawy jakości życia mieszkańców, przywrócenia ładu przestrzennego, ożywienia gospodarczego i odbudowy więzi społecznych. Na przykładach krajowych i zagranicznych ukazane zostaną doświadczenia w zakresie działań rewitalizacyjnych, uwarunkowania i instrumenty rewitalizacji oraz typologia obszarów podlegających rewitalizacji. Przedmiot m.in. kształci umiejętność interpretacji zjawisk, analizy i oceny projektów i programów rewitalizacji.
Pełny opis:
  1. Rewitalizacja jako proces. Odnowa, rewaloryzacja, rehabilitacja.
  2. Rewitalizacja urbanistyczna, rewitalizacja przyrodnicza, rewitalizacja akustyczna.
  3. Znaczenie rewitalizacji w rozwoju miast. Rewitalizacja w RPO.
  4. Dobre praktyki w rewitalizacji na świecie, w Europie, w Polsce.
  5. Cele, uwarunkowania, efekty rewitalizacji.
  6. Instrumenty rewitalizacji. Aspekty rewitalizacji. Partycypacja społeczna a rewitalizacja.
  7. Typologia obszarów podlegających procesowi rewitalizacji.
  8. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych, rewitalizacja obszarów śródmiejskich, rewitalizacja małych miast, humanizacja blokowisk, rewitalizacja dolin rzecznych, rewitalizacja terenów powojskowych.
  9. Projekty i programy rewitalizacji.
  10. Bariery rewitalizacji.
  11. Ustawa rewitalizacyjna.
  12. Rewitalizacja na obszarach wiejskich. Odnowa wsi.
Literatura:
  1. Kozłowski S., Wojnarowska A., 2011, Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miejskich. Zagadnienia teoretyczne. UŁ Łódź.
  2. Noworól A. (2010), Wybrane aspekty obszarowego ujęcia rewitalizacji w Polsce. ISP UJ Kraków.
  3. Lorens P.(red.), 2007, Rewitalizacja miast w Polsce. Pierwsze doświadczenia. „Urbanista” Warszawa.
  4. Lorens P., 2010, Rewitalizacja miast. Planowanie i realizacja. PG Gdańsk.
  5. Wańkowicz W., 2011, Rewitalizacja i planowanie przestrzenne stref społecznie wykluczonych. IRM Kraków.
  6. Wilczyński R., 2007, Odnowa wsi perspektywą rozwoju obszarów wiejskich. FWW Warszawa.
  7. Ziobrowski Z., Jarczewski W (red.), 2010, Rewitalizacja miast polskich – diagnoza IRM Kraków.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Zna znaczenie rewitalizacji w rozwoju lokalnym i regionalnym; profil ogólnoakademicki K_W01, P2A_W05, profil praktyczny K_W01, P2P_W05
W2. Charakteryzuje uwarunkowania rewitalizacji; profil ogólnoakademicki K_W04, P2A_W01, profil praktyczny K_W04, P2P_W01
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Interpretuje dane w celu delimitacji obszarów do rewitalizacji; profil ogólnoakademicki K_U01, S2A_U02, profil praktyczny K_U01, S2P_U02
U2.Ocenia projekty i programy rewitalizacji oraz porównuje doświadczenia rewitalizacyjne; profil ogólnoakademicki K_U11, P2A_U07, profil praktyczny K_U16, P2P_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. We współpracy grupowej proponuje optymalne rozwiązania z zakresu rewitalizacji; profil ogólnoakademicki K_K02, P2A_K02, S2A_K02, profil praktyczny K_K02, P2P_K02, S2P_K02
K2 . Sprawnie porusza się w prawodawstwie i obszarze administracji publicznej związanym z rewitalizacją; profil ogólnoakademicki K_K06, P2A_K04, profil praktyczny K_K06, P2P_K04
Metody i kryteria oceniania: Wykonanie prezentacji multimedialnej
Metody dydaktyczne: Wykład problemowy;
Prezentacja multimedialna;
Studium przypadku (studium przykładowe)
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1, prezentacja zaliczeniowa
W2, prezentacja zaliczeniowa
U1, prezentacja zaliczeniowa
U2, prezentacja zaliczeniowa
K1, prezentacja zaliczeniowa
K2, prezentacja zaliczeniowa
Wymagania wstępne:
Uwagi: